یزدفردا :"سيدمحمد خاتمي" رئيس دولت اصلاحات و "ميرحسين موسوي" نخست وزير دوران دفاع مقدس براي اولين بار ضمن شركت در يك همايش انتخاباتي با عنوان "موج سوم"، از دغدغه‌هاي مشترك خود براي آينده ايران گفتند.

به گزارش ايلنا در ادامه همايش‌هاي انتخاباتي موسوم به موج سوم ، سومين همايش اين گروه يعني ”گروه كمپين (پويش) حمايت از خاتمي و موسوي “ در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

در اين همايش كه با استقبال چشم گير مردم بخصوص جوانان همراه بود علاوه بر حضور سيد محمد خاتمي و مير حسين موسوي كه از مهمانان ويژه اين برنامه بودند چهره‌هاي شاخص سياسي،فرهنگي،هنري و دانشگاهي هم حضور داشتند.

در اين مراسم كه اجراي آن بر عهده سيد جواد يحيوي بود كليپ هاي متنوعي از سفرهاي استاني مير حسين موسوي و سخنراني‌هاي وي،سير تاريخ معاصر ايران،بخشهايي از مصاحبه محمد خاتمي با موج سوم و تصاويري از خاتمي و موسوي پخش شد و مورد استقبال حاضرين قرار گرفت.

شعرخواني خاتمي

سيدمحمد خاتمي در سومين همايش موج سوم سخنان خود را اينگونه آغاز كرد: نزديک غروب آفتاب است ولي من صبح را دوست دارم.

وي ادامه داد: پس بگذاريد در هنگامه غروب كه دل انسان غمگين است هم زبان با آيين وارسته ايران كه بيانگر حقيقت زيباي هستي است يعني حافظ شيرازي شويم كه مي گويد”صبح است ساقيا قدحي پر شراب كن دور فلك درنگ ندارد شتاب كن”.

رئيس جمهور سابق كشورمان سپس از اين سخنان خود اينگونه نتيجه گرفت كه فرصت‌ها دير و کم به دست مي‌آيد اما زود از دست مي‌رود.

وي با گرامي داشت ياد و خاطره شاعر معاصر قيصر امين‌پور و قرائت يکي از ابيات وي با اين مضمون که چه زود دير مي‌شود، گفت:‌ فرصت‌ها زود از دست مي‌رود لذا به حکم خردمندي به محض به دست آمدن فرصت بايد آن را غنيمت شمرد و از آن استفاده کرد.

خاتمي، شرايط و فرصت‌ها در عرصه ي سياسي و اجتماعي را به نحوي دانست که به زودي تبديل به تهديد مي‌شوند و اظهار داشت: اگر احساس مي‌کنيد که امروز در معرض تهديد نيستيد اگر احساس مي‌کنيد در هر جايي با فرصتي مواجه هستيد، اگر احساس مي‌کنيد از امکانات به درستي استفاده مي‌شود،اگر احساس مي كنيد كه كشور در مسير توسعه قرار دارد،اگر احساس مي كنيد كه شان و منزلت ايران در عرصه جهاني بيشتر شده است ،اگر احساس مي كنيد كه دانشجويان و دانشگاهيان حرمت و جايگاه خود را دارند اگر احساس مي‌کنيد که وضع ما خوب است اين وضع را ادامه دهيد اما اگر احساس مي‌کنيد چنين نيست، که نيست فرصت‌ها را مغتنم شماريد.

وي تاكيد كرد: فرصت انتخاب شما مردم فرصتي است که ارزان به دست نيامده، يکصد سال است مي‌خواهيد آزاد باشيد، آزاد انتخاب کنيد و بر سرنوشت‌تان حاكم شويد ولي در مقاطعي از تاريخ اين فرصت ها از دست رفت ولي هنوز به برکت انقلاب فرصت انتخاب براي شما باقي است اگرچه در برابر انتخابات مشکلات و رويه‌هاي نادرست زيادي وجود دارد ولي در همين تاريخ معاصر خودمان ديديم كه هر جا حضور گسترده مردم باشد علي رغم تنگ نظري ها و موانع پيش رو ،موفقيتهايي حاصل شده است.

رئيس دولت اصلاحات، حضور مير حسين موسوي در عرصه انتخابات را يك فرصت دانست و گفت: مهندس موسوي شخصيتي است که دينداري، روشن‌بيني و دلسوزي‌اش براي انقلاب و جامعه، و دغدغه اش براي حرمت نهادن به اشخاص ترديد ناپذير است.

خاتمي افزود: موج سوم،ياري و ستاد 88 تلاش و همه مردم براي حضور فراگير در انتخابات تلاش كنند تا اين لحظه سرنوشت ساز از دست نرود.

وي با بيان اينكه من مطمئنم چنانچه در انتخابات حضور مردم فراگير باشد نتيجه آن مي‌شود که اکثريت مي‌خواهند و به مصلحت کشور است،اظهار داشت:اقشار مختلف جامعه و همگان بايد تلاش کنند تا حضور مردم در انتخابات حداکثري باشد. نبايد اين لحظه‌ و فرصت سرنوشت‌ساز را از دست بدهيم.

شالي سبز براي ميرحسين و خاتمی  

بعد از سخنان خاتمي، مير حسين موسوي به اتفاق همسرش ،دكتر رهنورد به روي صحنه رفت و در كنار خاتمي به نشان اتحاد دستان يكديگر را گرفتند و شال سبزي كه پيشتر از سوي برگزاركنندگان مراسم تهيه شده بود و متبرك به نام حضرت زهرا(س) بود، به دو سيد اصلاحات اهدا شد.

بعد از اين مراسم نمادين، مير حسين موسوي از خاتمي كه او را انقلابي و مصلح ناميد تشكر كرد و گفت:در اين دو ساعتي که خدمت شما عزيزان بودم تصاوير بسيار تکان دهنده و عبرت‌آموزي را در کليپ‌ها ديدم و همچنين صحبت‌هاي بسيار مهم و اساسي را شنيدم. در يک جمله مي‌گويم که همه ما به خاطر يک دغدغه مشترک اينجا جمع شديم و براي يک هدف واحد آمده ايم .

وي با بيان اينكه نگراني‌هاي ما از يک جنس است،گفت:نگراني ما براي ايران، انقلاب و اسلام است و آنچه من از صحبت‌هاي برادر بزرگوارم آقاي خاتمي و ديگر دوستانم در موج سوم دريافتم، اين بود که شما بيهوده به ميدان نيامديد بلکه دغدغه‌هايي داشتيد و بنده مهمترين آن را احساس عدم امنيت مي‌دانم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد:کافي نيست که فقط دولت امنيت داشته باشد، بلكه انسان‌ها نيز بايد امنيت داشته باشند، بايد همه اقشار کشور ما داراي امنيت باشند و وقتي به آينده نگاه مي‌کنند احساس آرامش کنند و منظر روشني را ببينند و از سياست‌ها و تصميمات احساس امنيت کنند و اين دليل طبيعي است که به دنبال آزادي از ترس و رهايي از نياز باشند. ما در تمام اين زمينه‌ها مشکل داريم.

وي ادامه داد: وقتي به مسائل جوانان و ملت خودمان که مشکل مسکن، اشتغال، بيکاري، گراني است نگاه مي‌کنيم، مي‌بينيم که در تمام اين زمينه‌ها مشکل داريم.

مير حسين سپس به آزادي كه مورد تاكيد جمع حاضر بود پرداخت و گفت :رهايي از نياز مساله‌بسيار مهمي است. آن کسي که در جبر اين نيازها يعني نان، سفره و امکانات اسير است فراغت ندارد که راجع به آزادي فکر کند.آن کس که به آزادي فکر نمي‌کند نمي‌تواند در شرايط دشوار امروزي طرحي براي رهايي از نياز ملت داشته باشد. وقتي به صحنه نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم مبهم است.

وي با اشاره به سخنان خاتمي گفت: آقاي خاتمي در سخنان خود سوالاتي را مطرح کردند که اگر اين سوالات نبود دليلي براي اين گردهمايي وجود نداشت. ما در عرصه‌هاي سياست خارجي، سياست داخلي، آزادي، اشتغال و امنيت و همه آنچه نياز ملت ماست مشکل داريم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد:امنيتي که متعلق به مردم است مهمتر از امنيت دولت است. گمان نکنيد که وقتي تشنجي را بيهوده و نه از سر دفاع از منافع ملي بين خود و جهان ايجاد کنيم باعث آرامش خيال مردم مي‌شويم، خير، چرا که در چنين شرايطي وحشت و عدم امنيت در ملت رسوخ مي‌کند.

وي با بيان اينكه مردم به دنبال ثبات در سياست‌ها و مديريت‌ها هستند،اظهار داشت: جوانان ما به دنبال گردش آزاد اطلاعات هستند، مردم ما و جوانان ما از مسکن، اشتغال و آينده‌شان نگراني دارند و در عين حال نمي‌خواهند از ابراز عقيده ترس داشته باشند، بلکه مي‌خواهند به آن‌ها اعتماد شود و در عين حال حق خود مي‌دانند که به دنبال يک انتخابات آزاد، رقابتي و منصفانه باشند.

ميرحسين موسوي با تاكيد بر اينكه گفتن اينگونه مسائل براي من سخت است اما ما چاره‌اي جز گفتن اين حرف‌ها ندارم در بيان دليل اين سخنان گفت: نيروهاي رسانه‌اي و قدرت ما در اين صحنه به آگاهي مردم و چيزهايي که نمي‌توانيم جبران کنيم برمي‌گردد و تنها با آگاهي دادن و گسترش آن در سطح جامعه به گونه‌اي که هر کس يک رسانه باشد مي‌توانيم ايجاد کنيم.

نخست وزير دوران دفاع مقدس در نتيجه گيري سخنان خود گفت: به همين دليل است که حمايت آقاي خاتمي و موج سوم و پويش و همه‌نيروهاي جوان در اين عرصه تعيين کننده است. من ذوق آقاي خاتمي را ندارم که شعر زيبا براي شما بخوانم، تنها مي‌خواهم بگويم که شانس ما در با هم بودن و همه‌گير کردن اين جمع در سراسر کشور است، اين آخرين وسيله ما براي پيروزي در صحنه است.

زهرا رهنورد نيز در سخنان كوتاهي گفت: امروز تمام سلحشوري‌ها از مشروطه تا صنعت نفت و از صنعت نفت تا انقلاب اسلامي را در چشمان شما مي‌بينم و اميدوارم که همه‌ اين سلحشوري‌ها در خردادها و خردادها و خردادها تکرار شود.

پيش از سخنان موسوي و خاتمي نيز چند چهره شاخص سياسي ،فرهنگي و دانگشاهي سخنراني كردند

صالح ترين فرد براي تداوم اصلاحات

سخنگوي دولت اصلاحات تاکيد کرد: ميرحسين موسوي صالح ترين فرد براي تداوم برنامه هاي خاتمي جهت اصلاح امور کشور است.

عبدالله رمضان زاده با بيان اينکه به عنوان شاگردي از مکتب اصلاح طلبي خاتمي بر اين باورم که ميرحسين موسوي صالح ترين فرد براي تداوم برنامه هاي خاتمي جهت اصلاح امور کشور است، افزود: ميرحسين موسوي با نگاهي بدون تبعيض وفارغ از تعصبات قومي، جنسيتي و زباني به شهروند ايراني مي نگرد و آن همان نكته اي است که ما براي دفاع از حقوق شهروندان ايران لازم داريم.

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي تصريح کرد: ميرحسين براي رفع سانسور و تداوم آزادي هاي سياسي براي هموطنان در مسير توسعه کشور قدم خواهد برداشت.

رمضان زاده با بيان اينکه ميرحسين موسوي مديريت کشور را به مسير عقلانيت باز خواهند گرداند ، گفت: ما ياري گر ميرحسين خواهيم بود تا ايراني عقلاني داشته باشيم .

امانت را به اهلش سپرديم

سيداحمد هاشمي نژاد برادر شهيد سيدعبدالكريم هاشمي نژاد دبيركل دفتر حزب جمهوري اسلامي در مشهد كه در سال 1360 ترور شد، نيز در اين مراسم تاکيد کرد:هيچ کس نبايد به جرم ابراز عقيده زنداني شود.

سيد احمد هاشمي نژاد با بيان اينکه من با 12 سال زندان شکنجه رژيم شاه و35 درصد جانبازي دارم و به خانواده شهيد قهرمان انقلاب، هاشمي نژاد متعلق هستم، افزود: از طرف بسياري از خانواده‌هاي شهدا و جانبازان و ايثارگران به دستور خاتمي و به عشق خاتمي به ميرحسين موسوي راي خواهيم داد.

وي با اشاره به آيه اي از قرآن که بر سپردن امانات الهي به اهلش تاکيد مي‌‌کند، افزود: امانات الهي را بايد به اهلش سپرد و قرار بود خاتمي که اهليت کافي داشت امانت را به دست او بسپاريم ولي او مصلحت ديد اين امانت به دست موسوي سپرده شود.

برادر شهيد هاشمي نژاد با بيان اينکه ميرحسين موسوي ر ابيش از 30 سال مي‌شناسم و او را انساني صادق ، مخلص ، باصفا وعاشق جوانان مي‌دانم، گفت: برخي افراد به ما گفتند اگر اينگونه سخنان را ادامه دهم برخوردهايي با من مي‌کنند اما من مي خواهم بگويم 12 سال زير شکنجه رژيم شاه نهراسيدم والان هم قاطع خواهم ايستاد.

وي با بيان اينکه در اين کشور هيچ کس نبايد به جرم ابراز عقيده زنداني شود خواستار آزادي زندانيان سياسي شد وتاکيد کرد: مگر در قانون اساسي نيامده کسي نبايد به خاطر آزادي بيان زنداني شود پس بايد روند موجود در اين خصوص اصلاح شود.

رئيس سابق دانشگاه امير کبير هم در اين همايش تاکيد کرد: اکثريت قاطع اعضاي هيات علمي ،دانشجويان و کارکنان دانشگاه از طرفداران اصلي اصلاحات هستند و به طور قاطع به ميرحسين موسوي راي خواهندداد.

دکتر فهيمي فر نيز در همايش موج سوم سخنراني با بيان اينکه راي دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه به ميرحسين موسوي است و با اين راي شرايط بحراني دگرگون خواهد شد ،گفت: شرايط جامعه دانشگاهي ما متاسفانه در شرايط بسيار ناگواري است و استقلال دانشگاه به کلي فراموش شده است وآزادي بيان ، آزادي قلم در دانشگاه ديگر جايگاهي ندارد.

اظهارات فرزند شهيد بهشتي

فرزند شهيد آيت الله بهشتي تاکيد کرد: جوانان ما نيروهاي پرشوري هستند که با انديشه خود و فعاليت هاي گسترده نيروي بزرگي را براي آينده ايران تشکيل مي‌دهند.

محمدرضا بهشتي که در همايش موج سوم سخن مي‌گفت با بيان اينکه در جمع جوانان پرشوري هستم که نسبت به مسايل جامعه خود با نگاه تزبينانه مي‌نگرند،اظهار داشت: جواناني که ويژگي اصلي آنها صداقت و حقيقت طلبي است و آن هم حقيقت طلبي که مشهور به هيچ ملاحظه اي است نبايد به آن‌ها به ديد مساله نگريست .

وي تصريح کرد: بسيار گفته مي‌شود که جوانان ما مساله هستند در حالي که مي خواهم بگويم جوانان مساله نيستند و جوانان نيروي پرشوري هستند که با انديشه خود و فعاليت‌هاي گسترده خود نيروي بزرگي را براي آينده ايران شکل دهي مي‌کنند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه چه بسا بسياري از کج فهمي‌ها که ما در مسير زندگي دچار آن شده‌ايم و نگاه‌هاي تصلب آميزي که در ما وجود دارد درجوانان وجود ندارد، تاکيد کرد: جوانان ممکن است زوايايي را در زندگي ببيند که از ديد ما پنهان باشد و جوانان ما ممکن است پرسش‌ها و انديشه‌هاي آنها گاه با لحني بيان شود که اندکي براي ما تلخ باشد ولي اين تلخي رابايد براي صداقتي که در آن نهفته است به جان بخريم.

وي با بيان سخني از آيت الله بهشتي که مي گفت: " من تلخي سخن صادقانه را به شيريني صحبت منافقانه ترجيح مي دهم"، اظهار داشت: بايد با سعه صدر و صداقت با جوانان برخورد کرد.

محمدرضا بهشتي با بيان اينکه آيت الله بهشتي هيچ گاه عصا براي نقدها منصفانه بلند نمي‌کرد خطاب به ميرحسين موسوي و خاتمي گفت: اين صداقت ، تزبيني وصفايي که در جوانان وجوددارد بايد ارج بنهيم و دغدغه هاي آنها را به عنوان فرصتي قلمداد کنيم.

حمايت داود رشيدي از مير حسين

داود رشيدي هم در همايش موج سوم تاکيد كرد در انتخابات آينده از ميرحسين موسوي حمايت خواهدکرد.

اين هنرمند باسابقه تئاتر ، سينما و تلويزيون با بيان اينکه من اولين بار است که در متينگ انتخاباتي شرکت مي کنم و اين به خاطر علاقه به آقاي خاتمي است، گفت: من به دعوت آقاي خاتمي به اينجا آمدم تا از ميرحسين موسوي حمايت کنم به خاطر دوران درخشان نخست وزيري داشتم و به خاطر احترام به فرهنگ و هنر و در اين 20 سال احترام ميرحسين موسوي به فرهنگ و هنر زبانزد بود.

محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب هم در اين همايش هشدار داد:پرتاب گاز خردل در سخنراني مشهد موسوي يک نشانه است ،ايشان بايد منتظر گاز خردل سياسي و کارناوال عاشوراي ديگري باشند.

عضو ارشد سازمان مجاهيدن انقلاب خاطرنشان كرد: امروز مير حسين موسوي نخست‌وزير امام (ره) پا به عرصه‌ي انتخابات رياست جمهوري نهاده است. او چهر‌ه‌اي خوشنام و باسابقه در دوران پيش و پس از انقلاب است و هيچکس در وفاداري او ترديدي ندارد تا جايي که برخي به غلط فکر کردند اين پايبندي فرصت را از او براي حضور ستانده است.

وي خطاب به موسوي گفت: امروز نجات کشور از بداخلاقي، دروغ و تظاهر و فسادي که هر روز بيشتر گسترش مي‌يابد تا حدي که نهادهاي ارزشي را آلوده است برعهده‌ شماست و مسووليت پايان دادن به تحقير و توهيني که به ملت مي‌رود بر دوش شما قرار داده شده است. اصلاح‌طلبان حامي شما همانند خاتمي معتقدند که با دفاع از مردم‌سالاري است که مي‌توان ديو خودکامگي را در شيشه کرد. حمايت ما از شما در اين راه حمايت از خاتمي است و همراهي ما با شما ادامه مسيري است که با خاتمي پيموديم .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا